Frakt- och leveransvillkor

Raggarshopens frakt- och leveransvillkor

  1. 1. Allmänt
  2. Priser och betalning
  3. Fraktpolicy
    I. Försening
    II. Transportansvar
  4. Avbokning
  5. Ångerrätt och retur
    I. Återbetalningspolicy
    II. Ej uthämtad försändelse
  6. Reklamation
  7. Presentkort
  8. Personuppgifts- och integritetspolicy
  9. Cookies
  10. Kontaktinformation

 

1. Allmänt

Den här sidan ägs och drivs av Shopify International Ltd, som tillhandahåller programvara som vi på Raggarshopen tillsammans med andra företag använder för att saluföra produkter online.

Raggarshopen, via www.raggarshopen.se, säljer varor med leverans inom Sverige. Beställningar tas emot av Raggarshopen via Shopify.com. Efter att ha beställt från https://raggarshopen.se förbinder du dig att bevaka din inkorg till den e-postadress du har angett, då all kommunikation rörande din order sker via epost.

Raggarshopen förbehåller sig rätten att stryka en beställning om särskilda skäl föreligger. Raggarshopen reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem och felaktig artikelinformation.

2. Priser och betalning

Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms. Vi följer Skatteverkets tabell för momssatser. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid ditt beställningstillfälle är det som gäller oavsett om priset har gått upp eller ned efteråt. Observera att du som köpare måste ha målsmans tillstånd för att handla https://www.raggarshopen.se om du är under 18 år.

3. Fraktpolicy

Leveranstiden är normalt 3 – 5 arbetsdagar, räknat från dagen efter att du gjorde din beställning. Raggarshopen använder olika fraktpartners för frakt och fraktkostnaden är beroende på vikten på köpt produkt/produkter med start från 49 sek, denna kostnad är utöver kostnaden för valda produkter.

Mindre försändelser skickas som varubrev med PostNord och levereras till din brevlåda. Skulle varubrevet inte gå ner i din brevlåda, levereras det till närmaste postombud. Större försändelser skickas som paket till ditt närmaste postombud. Giltig legitimation behövs uppvisas av dig som mottagare när du hämtar ditt paket.

Köparen skall ha erhållit en leveransbekräftelse av Raggarshopen inom 3 – 5 arbetsdagar. Köpare, som inom angiven tid från köpet inte har fått någon e-post eller meddelande från Raggarshopen, bör ta kontakt med Raggarshopen snarast för att säkerställa att det inte uppkommit något fel (kontaktinformation längst ner på sidan).

Leverans sker i enlighet med de uppgifter som anges vid beställningstillfället. Du som kund har därför ett ansvar att ange korrekta uppgifter. Om leverans skett enligt avtal men det visar sig att uppgifterna inte är korrekta, är det utom Raggarshopens ansvar.

3 I. Försening

Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå, särskilt i tider för hög belastning på t. ex. PostNord. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Om Raggarshopen bär ansvaret för försening, som till exempel att varan inte finns inne vid beställningstillfället, så meddelar vi dig som kund via e-post.

Till vissa delar av Sverige, i Norrland och Gotland bland annat, levererar PostNord med en dags fördröjning, vilket inte är inräknat i den beräknade leveranstid vi har angett. 

3 II. Transportansvar

Raggarshopen är ansvarig för varor som skadas eller kommer bort under transporten till kund. Vid en eventuell retur till Raggarshopen bekostar kunden returen och är ansvarig för varorna under transport till dess att Raggarshopen (se returadress nedan!) har mottagit försändelsen.

4. Avbokning

Varor som finns att beställa är varor som finns i lager på Raggarshopens webbutik. Vi försöker alltid se till att hålla vår onlineförsäljning uppdaterad med korrekt antal varor i lager, men då vi även säljer samma produkter på marknader och träffar kan en vara ta slut. Vi garanterar därför aldrig leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för slutförsäljning.

Om en vara är slut hos oss eller hos de leverantörer vi samarbetar med, avbokas den från din beställning och levereras inte vid en senare tidpunkt. Vid eventuell avbokning skickas den informationen till dig via e-post. 

5. Ångerrätt och retur

Som kund har du 14 dagars ångerrätt enligt lagen (2005:59) om Distanshandel och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa dagen efter att köparen har emottagit varan. Köparen behöver inom 14 kalenderdagar efter det att ångerrätten meddelats, returnera den ångrade varan. Såvida produkten inte returnerats inom föreskriven tid frånfaller ångerrätten.

Vara som har returnerats på grund av ånger av köp ska vara i sådant skick att varan går att sälja på nytt, det vill säga obruten förpackning och se helt oanvänd ut.

Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta via e-post order@raggarshopen.se eller via formuläret på sidan https://raggarshopen.se/pages/angerkop-retur. Viktigt att du uppger ordernummer.

Du betalar själv för returen och kan välja mellan två olika sätt att returnera varor till oss. Viktigt är att varan du returnerar är i sådant skick att vi kan sälja den på nytt.

Lägg varan i dess originalförpackning (eller införskaffa en likvärdig). Bifoga en kopia på orderbekräftelsen eller liknande där ordernummer och kunduppgifter framgår. Saknas den informationen i paketet kan vi inte se att returen kommer från dig.

  1. Det ena är att gå till valfritt ombud och betala för frakt enligt gällande portotabell hos det fraktombud du väljer och skicka tillbaka varorna till returadress:

    RSH AB
    Oppegårdsvägen 36
    692 32 Kumla, Sverige

  2. Det andra sättet är att köpa en returfraktsedel av oss. Mejla oss ordernummer så skapar vi en returfraktsedel som vi sedan mejlar till dig.  Denna skriver du sedan ut, fäster på paketet som lämnas in på närmaste postombud.

 

OBS! Spara alltid kvitto och sändningsnummer som styrker returen till dess att returen är mottagen av oss. Och bifoga alltid dokument med ordernummer och köpinfo i returnerande paket (finns i bekräftelsemejlet du fick vid köp), så vi kan spåra ditt köp i vårt system och göra en återbetalning. 

5 I. Återbetalningspolicy

Har du betalat med kort sätts pengarna tillbaka på det kort du har använt vid betalning. Normalt inom några dagar från att Raggarshopen har erhållit varan i retur, sedan kan det ta upp till en vecka innan återbetalningen syns på ditt konto.

Via Klarna: Är beställningen redan betald kontaktar Klarna dig för återbetalning. Återbetalningen sker utan dröjsmål (normalt inom några dagar) från att Raggarshopen erhållit varan i retur.

5 II. Ej uthämtad försändelse

Om du ångrar ditt köp och vill returnera en vara behöver du först hämta ut försändelsen och därefter returnera varan. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Raggarshopen förbehåller sig rätten att debitera kostnader som uppstår för hantering av ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad mm).

Avgiften för ej uthämtade paket är 300 kr.

6. Reklamation

När du som kund hämtar ut eller tar emot din beställning ska du omgående kontrollera att emballaget är helt och att innehållet är helt och fritt från skada.

Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel (som till exempel kantstötta skyltar) och inte till exempel fel orsakade av normalt slitage. Reklamation sker via e-post till order@raggarshopen.se. Du kan även meddela din reklamation via post om du önskar, skicka då ditt reklamationsärende till:

Raggarshopen
Oppegårdsvägen 36
692 32 Kumla, Sverige

Bifoga alltid en utförlig beskrivning av felet i form av bilder och textinformation. Du som kund har möjlighet att välja på nyleverans av varan, alternativt byte mot vara till samma kostnad. För att vi ska kunna genomföra en nyleverans krävs det att aktuell vara finns tillgänglig. Vid godkänd reklamation bekostar Raggarshopen kostnaden för returfrakt.

Reklamation till Raggarshopen ska göras inom skälig tid efter det att felet har upptäckts, dock senast inom ett år.

7. Presentkort

I dagsläget tillhandahåller vi ingen presentkortsförsäljning via Raggarshopens hemsida.

8. Personuppgifts- och integritetspolicy

Den här sidan ägs och drivs av Shopify International Ltd, som tillhandahåller en webbplattform som vi på Raggarshopen.se tillsammans med andra företag använder för att saluföra produkter online.

Om du har besökt eller gjort ett köp från Raggarshopen via Shopify, samlar Shopify in information om dig för Raggarshopens räkning. Informationen som samlas in används endast på uppdrag av Raggarshopen – som använder denna information för att kunna leverera produkter och även kunna kontakta dig avseende genomfört köp.

Du kan hitta mer information om Shopifys personuppgiftspolicy på www.shopify.com/legal/privacy

Och om Raggarshopens personuppgiftspolicy under fliken Personuppgifter.

9. Cookies

Shopify använder cookies och liknande spårningsteknik på sin webbplats och när de tillhandahåller sina tjänster. För mer information om hur de använder dessa tekniker, inklusive en lista över andra företag som placerar cookies på deras webbplatser, en lista över cookies som de placerar när de driver en e-handelsbutik och en förklaring av hur du kan välja bort vissa typer av cookies, vänligen se Shopfys Cookiepolicy på www.shopify.com/legal/cookies

10. Kontaktinformation

Raggarshopen huvudkontor:

RSH AB
Oppegårdsvägen 36
692 32 Kumla, Sverige

E-post: info@raggarshopen.se 
Tel: 070-622 73 95